URBAN GARDENING – Byhaver

gronneHuse

Sidste år havde vi et fantastisk forløb med 8.klasserne:

TurboScience GVS

Om Forløbet “TurboScience”  –  ’Bæredygtighed, klima, politik og køkkenurter’ – se mere HER!

 Grøndalsvængets skole,  Rørsangervej 29, 2400 NV

 Elevgruppe: Elever fra 8.klasse med særlige forudsætninger

 Samarbejdspartnere – eksterne:

1.   ’Landbrugsskolen Sjælland’ /Roskilde Tekniske Skole

Att. Tove Rasmussen,  Postbox 132, Pulsen 10 ,  4000 Roskilde   http://www.rts.dk/

2.  ’Thorshøjgård’

v/Rita Hansen og Niels Stokholm,  Museumsvej 1,  3120 Dronningsmølle

http://www.landbruget-thorshoejgaard.dk/

Mål:

De overordnede mål for forløbet i TurboScience er at øge interessen og kompetencen blandt elever i Folkeskolen for de naturvidenskabelige fag ved at introducere dem til fagene gennem et intensivt kursus, der tager udgangspunkt i deres daglige liv og interesser.

PÅ arbejde   host

___________________________________________

De blev så dygtige og lærte så meget at vi igen i år gennemfører et lignende forløb:

URBAN GARDENING  gummiplanter

plantecolaer  paller med planter

Turboforløb : Naturressourcer – hvilken fremtid vælger vi?

Uddrag fra indledningen til projektbeskrivelsen:

”Det moderne landbrug er under stadig udvikling mod bæredygtighed og økologi, men det kræver bevidste forbrugere for at denne udvikling bakkes op i befolkningen. Det er vigtigt, at man bibringer eleverne en forståelse af, at denne udvikling ikke går tilbage mod den gamle, romantiske bondegårdside, men i høj grad baserer sig på metoder og værdier herfra, og så går helt nye veje og udvikler koncepter, der er bæredygtige og effektive i landbruget og for den moderne bybo, der også gerne vil deltage aktivt i produktion af sin egen mad.

vantaplante     og se her BH

I forbindelse med Turbodansk/science 2013 – 14 i 8u/v vil vi gerne inddrage eleverne i et projekt om Urban Gardening – byhaver, som kan blive relevant for dem som byboere. De er vokset op i byen uden kontakt med landbrug udover hvad de har mødt i natur/teknik .

green-rooftop-deck-garden  NYork

lige til at bygge  helt op til taget Urban-Farm-Vertical-Green-

I løbet af forløbet får eleverne indsigt i dansk landbrugskultur gennem historie- og litteraturlæsning  og ved besøg på forskellige landbrug, og de lærer metoder til dyrkning af sunde fødevarer for alle i samfundet. Den holdning til natur og landbrug som et gammeldags arbejde, som fattige mennesker beskæftiger sig med  til en lav løn, holder ikke i fremtidens samfund med (forhåbentlig ) forøgede transportudgifter og bæredygtighed som mål.

Vi mener, at de skal have mulighed for at opleve, at man kan dyrke mad i byen og få udbytte af få kvadratmeter jord og lære at anvende metoder hertil.”

 dåseplanter   det skal vi have på taget af toiletterne

Efter besøg i gartnerier og landbrug går vi i gang med Urban Gardening på skolens område og ideerne er mange.

Eleverne kommer til at designe, save, hamre, tømre, klippe, grave, bygge mange forskellige  modeller til at dyrke, plante, så, kultivere og siden plukke, grave op, høste, klippe og ikke mindst smage og spise grøntsager, krydderier, frugt og bær.

den skal vi lave     væg til væg

Inspireret af ‘Hole in the wall – tanken’ om selvstændig læring i selvorganiserede grupper skulle vi meget gerne have sat kiosker op i byhaven med computere, der kan søges på mht, dyrkninganvisninger, vanding, måle fugtighed og videoovervågning af skrukhøner.

holeinthewall    Res_Collab01

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s