IT-vejledning til alt og alle

       geni2

IT-vejledning kan deles op i forskellige dele, der har de samme mål, men anvender forskellige strategier. 

Der er brug for vejledning

  •  til kollegaens eget brug af IT (mail, intranet, cfu-booking, UNIlogin etc).
  •  i brug af skolens maskiner i de programmer, der ligger på alle maskiner (gerne skulle ligge på alle – evt. konstatere, at det gør de ikke og så hente noget andet software)
  •  i brug af skolens maskiner (netværk, print, login) for at bruge de Digitale Læremidler
  •  i at anvende IT i undervisningen mht. brug af SB.
  •  i at anvende IT i undervisningen i fagene, for at instruere, forklare, visualisere, illustrere, motivere og simulere.
  •  i at anvende IT i undervisningen for at understøtte DSA i alle fag.
  •  i at anvende IT i undervisningen ved aflevering af opgaver og rapporter.
  •  i at anvende IT og medier i undervisningen for at fremme forståelse via remediering.

Man kan nå ud til kollegerne ved

  • direkte kontakt til en kollega eller flere (om Skoleintra, print, netværk, nyt program)
  • formidling via møder – specialcenter, PR, teammøder
  • besvarelse af henvendelser på Intranet, mail, telefon (om tekniske fejl, ændringer, brug af intranet)

Mere effektivt er at

  • aftale gennemgang i en klasse med lærer og elever (f.eks, om nyt program, redskabsundervisning)
  • elever i en klasse der ”kan”, samarbejder med en anden klasse (nyt program, redskabsundervisning)
  • aftale en kort gennemgang for 2 klasser, der så lærer sammen (fokus på et program, redskabsundervisning)
  • formidle på møder for Mediepatruljer fra hver klasse der formidler videre (Om nye programmer, netværk, teknisk tilsyn)
  • vejlede” løse elever” med et konkret problem og så aftale, at de hjælper andre i klassen (print, netværk, nyt program, egne computere)

Generelt er det vigtigt at ..

  • at være til stede i pauserne,
  • have sin telefon åben også i timerne,
  • at foreslå kollegerne konkrete forløb og selv deltage aktivt indtil klassen “kan”,
  • at ”komme forbi” i timerne, når der arbejdes med computere,
  • at lærerne oplever, at eleverne ”sagtens kan finde ud af det”,
  • at formidle gennem elev-til-elevlæring,
  • at formidle gennem Superbrugere og Mediepatruljer,
  • at være behjælpelig med private pc-er,
  • at svare hurtigst muligt på henvendelser på mail,
  • at være til rådighed på biblioteket,
  • at vejlede elever og kolleger sammen,
  • at opfordre kolleger til at se med, når man gennemgår noget med elever eller andre kolleger,
  • at understrege når noget ” er nyt, svært, har en ulogisk brugerflade”,
  • at give besked hurtigst muligt ved nedbrud, mangler, fejl, ændringer osv

____________________________________________________

FORDELING AF OPGAVER PÅ SKOLEN:

Skolens kontor sørger for at :

     alle elever og lærere har et UNI login 

It-koordinatoren sørger for at :

     alle maskiner kan logge på skolens net og gå på internettet

 It-vejlederen sørger for at :

  • vejlede lærerne i brugen af diverse programmer og digitale læremidler
  • styrer it-tilsynet mht overordnet supervision, organisering og ansvar
  • afholder kursus for elever der er med i Mediepatruljer
  • evt. udvælger elever til geniB@ren

Lærerne sørger for at :

  • vejlede eleverne i brugen af uv-programmer
  • opfordre til fornuftigt brug af it-udstyr i deres klasse og i datalokaler
  • aftale med Mediepatruljen, hvordan deres opgave skal løses lokalt i netop deres klasse

Mediepatruljen sørger for at :

  • Computer + projektor lukkes hver  dag, når klassen forlades, og at udstyret tændes hver morgen
  • Checke om alle kabler sidder rigtigt i deres stik
  • Logge ind på maskinen med eget login og checker at computeren kører tilfredsstillende
  • At der ikke er kabler, der rører/ ligger på gulvet
  • Melde eventuelle fejl også i løbet af ugen til din kontaktperson i geniB@ren
  • Melde til kontoret/ Uni-loginansvarlig – hvis nogen i klassen ikke kan logge ind, eller hvis nogen har problemer med deres UNIlogin på nettet
  • Tørre støv af udstyret, når det er nødvendigt, så det altid ser nyt og rent ud

Eleverne sørger for at :

       bruge it-udstyr fornuftigt og i øvrigt følge lærernes anvisninger samt melde fejl til Mediepatruljen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s