1. Mediepatruljer på din skole

turboElevElevs                  pc_rod1

  1.  Det kræves at ledelsen på skolen, centerteamet og kollegerne bakker op om etablering af Mediepatruljer.        
  2. IT-vejlederen bør sikre sig, at alle er indforståede med, at nogle af timerne fra vejlederakkorden anvendes på Mediepatruljerne.    
  3. Derefter udsender IT-vejlederen en opfordring til valg af 2 elever i hver klasse til Mediepatruljen til alle klasselærere via skolens intranet – se opfordring!
  4. IT-vejlederen indkalder Mediepatruljer til første møde på biblioteket, eller hvor der er computere til rådighed.
  5. Referat og tilbagemelding fra mødet sendes ud på skolens intranet med links til det, der er vist.
  6. Der afholdes derefter møder hver måned.
  7. Der afholdes en hel IT-dag for gruppen af elever i Mediepatruljen – med frokost inkluderet !
  8. Se opfordring + dagsorden + links til undervisning + arbejdsbeskrivelse for Mediepatruljer + invitation til IT-dag  herunder!

HUSK AT:

Det er vigtigt at eleverne vælges efter interesse for IT.

“Jeres kommentarer og ideer” skal altid være et punkt på dagsordenen.

Eleverne skal hele tiden kunne komme med deres ideer og være med til at udvikle konceptet.

De større elever kan sørge for at tage billeder og fremstille skilte til straps.

itfolk_s

_________________________________________________

SE HER –  

Eksemper på opfordring + dagsorden + links til undervisning + “Arbejdsbeskrivelse for Mediepatruljer” + “Invitation til ITdag” herunder!

________________________________________________

Eksempler på opfordring – sendes ud på Intranettet:

Om etablering Mediepatruljeordning

Til jer alle!

Det er blevet besluttet at indføre Mediepatruljer i hver klasse[1].

  • Det vil sige 2 elever valgt af klasselæreren, der interesserer sig for computere. Eleverne vil lære noget om det tekniske tilsyn, om programmer og anvendelse af computere i skole og fritid.
  • Mediepatruljerne vil samles 4 -5 gange om året[2] med en aktuel dagsorden f.eks. lige nu om årets nye digitale læremidler og forskellene på de gamle og de nye SmartBoards.
  • På møderne kan de dele viden om telefoner, tablets, programmer og spil.
  • Mediepatruljerne opfatter sig selv som en klasse og finder sammen på tværs af alder og klassetrin med den fælles interesse – IT. Erfaringsmæssigt har Mediepatruljer forskellige pædagogiske plusser, der styrker de elever, der er med. At blive rost af lærere og kammerater giver selvtillid, og det betyder noget for klassen, at når man er dygtig, bliver man anerkendt af alle for det. Det fokus, der kommer på den enkelte elev, og den udvikling af kompetencer, som eleverne opnår gennem deltagelse og ansvar, giver modenhed og smitter af på andre elever, der vil være med.

Send venligst navnene på 2 elever fra jeres klasser, der gerne vil deltage og påtage sig jobbet som Mediepatrulje!!

Indkaldelse til møde følger snarest!

MVH  ……

Medsend evt. arbejdsbeskrivelsen herunder så lærerene kan orientere eleverne om jobbet!


[1] her må det aftales, om det passer bedst at begynde fra 3. – 8. klasse og så udvide  til 0.kl. senere! Vi har ikke 8. klasse med mere. De er meget erfarne  og udlærte i tilsyn, men de glemmer at slukke og laver tit rod med kabler og tilkobling af eget grej!

[2] Eller efter behov!

_____________________________________________________

Invitation til  IT-dag  for Mediepatruljer sendes ud til klasselærere og på elevintra !

 Invitation  til  IT-dag 

Tid og sted:   Vi mødes på  datalokalet  kl 8.45 torsdag d. 21. juni

Program for dagen:
8.45 – 9.30 : Nyt om næste år – Intro til ’Klatværket´
9.45 – 11.15 :  Print i farver på skolen og  intro til ’MultipleChoice-test’ i Intra
11.15 – 11.35 :  Frokost for alle – du skal ikke have madpakke med!
11.55 – 13.25:  Hjernegymnastik og Spil !! (3.klasse går kl 12.40)

  • vedhæftet invitation til klassens 2 ITfolk

Kh IT-vejleder EJ

ITdag2012

_____________________________________________________

Eksempler på dagsorden:

Møde for Mediepatruljer d. 9. oktober 2012 kl. 9.45 på biblioteket

Denne gang handler det om de nye og gamle digitale læremidler,  vi har til rådighed gratis og mod betaling.  Jeres elever vil komme tilbage med en liste over, hvad der er aktuelt, relevant og interessant for netop deres klassetrin i flere fag.

Dagsorden:     

DIGITALE LÆREMIDLER ORDNET EFTER KLASSETRIN:

0.kl – 1.kl.  WWW.Matematikfessor.dkhttp://www.ABCity.dk/     – www.LaerIT.dkDansklandskabet.dk 
2. – 4. Kl.      www.Frilæsning.dk     , www.Superbog.dk      www.Matematikfessor.dk     Dansklandskabet.dk
4. – 6. Kl.  www.Danskfaget.dk   ,  www.Superbog.dk      WWW.Matematikfessor.dkwww.Naturteknikfaget.dk        www.Topmaps.dkwww.Superreaders.dk  — www.LaerIT.dk       Hent:   CD-ORD 8.2  www.Ordbog.gyldendal.dk 
7. – 10. Kl.     www.Dansk.gyldendal.dk      www.Matematik.gyldendal.dk        WWW.Matematikfessor.dkwww.Fysikkemifaget.dk             www.Biologifaget.dk                            www.Geografifaget.dkwww.Topmaps.dkwww.Superreaders.dk  –     www.Engelsk.gyldendal.dk     www.LaerIT.dkHent:   CD-ORD 8.2   – www.Ordbog.gyldendal.dkordbogen.com – Apps: http://www.ordbogen.com/downloads/#Downloads 

_____________________________________________________

Eksempler på links til undervisning – evt. ved Elev-Til-Elev-Læring – :  DSA, Engelsk, Matematik, Naturvidenskabelige fag

http://uvm.virkeligtraening2.dk/

http://www.dr.dk/spil/

http://www.polyvore.com/

Matematik:

http://funschool.kaboose.com/fun-blaster/back-to-school/games/game_action_fraction.html

http://funschool.kaboose.com/formula-fusion/carnival/games/game_math_popper.html

http://funschool.kaboose.com/formula-fusion/number-fun/games/game_addition_attack.html

The Elements:

http://funschool.kaboose.com/formula-fusion/games/game_element_lab.html?g=fcs_ds3

Waste game:

http://funschool.kaboose.com/globe-rider/earth-day/games/game_michael_recycle.html

Garden fun:

http://funschool.kaboose.com/formula-fusion/games/game_fun_in_the_garden.html?g=fg1_ds2

_____________________________________________________

Eksempler på arbejdsbeskrivelse for Mediepatruljer:

Tilsyn med it-udstyr i klasserne indebærer  –  HVER UGE:

  1. Computer + projektor lukkes hver  dag, når klassen forlades, og at udstyret tændes hver morgen
  2. Check om alle kabler sidder rigtigt i deres stik
  3. Log ind på maskinen med dit eget login og check at computer og SmartBoard kører tilfredsstillende.
  4. Sørg for at der ikke er kabler, der rører/ ligger på gulvet
  5. Aftal med lærerne i din klasse hvornår de vil have SB /projektor / computer tændt (f.eks. om morgenen eller i bestemte timer )
  6. Meld eventuelle fejl til din kontaktperson i ’geniB@ren’
  1. Meld til biblioteket, hvis nogen har problemer med deres UNI-login.

Se præsentation fra Grøndalsvænget skole

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s